Z dniem 28 kwietnia 2023 roku weszła w życie Ustawa z dnia 07 października 2022 roku o zmianie ustawy o charakterystyce energetycznej budynków oraz ustawy – Prawo budowlane, do obowiązującej ustawy z dnia 29 sierpnia 2014 roku o charakterystyce energetycznej budynków (Dz.U. z 2021 r. poz. 497).
Wprowadzone zmiany w przepisach nakładają obowiązek na właścicieli nieruchomości opracowania świadectw charakterystyki energetycznej
także dla budynków wybudowanych do 2009 roku, jak również w
przypadku przeprowadzonych remontów mających wpływ na bilans
cieplny budynku i tym samym zużycie energii cieplnej.
Jednocześnie wprowadzone przepisy zobowiązują właściciela lokalu
do posiadania świadectwa charakterystyki energetycznej m.in. w
przypadku:
Podstawą do sporządzenia świadectwa charakterystyki energetycznej
dla lokalu jest charakterystyka energetyczna budynku określona w
dokumentacji technicznej lub – w przypadku jej braku - wyznaczana w
wyniku inwentaryzacji techniczno-budowlanej. Właściciel
nieruchomości (Wspólnota Mieszkaniowa, właściciel prywatny)
zobowiązany jest udostępnić dokumentację techniczną budynku
niezbędną do opracowania przedmiotowego świadectwa. Świadectwo
charakterystyki energetycznej ważne jest 10 lat.
W związku z powyższym przedstawiamy procedurę udostępnienia
informacji niezbędnych do opracowania świadectwa charakterystyki
energetycznej dla lokalu:
właściciel lokalu lub osoba upoważniona występuje z wnioskiem do
Wspólnoty Mieszkaniowej/Właściciela nieruchomości za
pośrednictwem Zarządcy/Administratora o udostępnienie informacji
niezbędnych do opracowania świadectwa charakterystyki
energetycznej dla swojego lokalu.
Na naszej stronie internetowej w zakładce akty/dokumenty
udostępniamy wzór wniosku o udostępnienie danych technicznych.
Wniosek można składać osobiście w siedzibie
Zarządcy/Administratora nieruchomości, pocztą elektroniczną lub
listownie.
Właściciel lub Zarządca/Administrator nieruchomości przekazuje
nieodpłatnie kopię świadectwa charakterystyki energetycznej
budynku, a w przypadku braku świadectwa – udostępnia posiadaną
dokumentację techniczną w siedzibie Zarządcy/Administratora
nieruchomości przy ul. Koryznowej 2c w Lublinie w terminie
uzgodnionym telefonicznie w ciągu 14 dni od daty wpływu
kompletnego wniosku.
Wydawanie odpisów, skanów, kopii, itp. z posiadanej dokumentacji
technicznej może być wykonywane wyłącznie za odpłatnością.